Navigace

Facebook Linkedin

en cs


Chování uchazečů

Tento článek nemá být podnětem ke skleslosti nebo strašení zaměstnavatelů, ale pouze seznámení s aktuálním chováním kandidátů na personálním trhu. Doba kdy většina uchazečů na domluvený pracovní pohovor dorazila a vážila si zajímavé nebo výhodné pracovní nabídky je už dávno pryč. Vše popsané, vychází z našich reálných a aktuálních zkušeností.

PRVOTNÍ KONTAKT – KOLO PRVNÍ
Při dnešním náboru kandidátů, se musíte obrnit notnou dávkou trpělivosti a často akceptovat pro majitele nebo jednatele firem, těžko pochopitelné chování většiny současných uchazečů. Když to vezmeme popořadě, tak první oslovení nového uchazeče prostřednictvím e-mailu, je mimo IT obor, absolutním šlápnutím vedle. Dopisovat si o nabízeném místě, pracovní příležitosti nebo pohovoru je pro dnešní uchazeče „obtěžující“ a zpravidla na takový e-mail ani nereagují. Druhá možnost je telefonát, ale připravte se na to že nabízenou pozici musíte umět „dobře prodat“. Suchý výčet Vaší pracovní nabídky, i když bude podle Vás sebevýhodnější, nemusí vůbec zabrat. Pokud Vám kandidát zavolá nebo v opačném případě máte štěstí a vůbec Vám vezme telefon, tak počítejte s tím, že role se v dnešní době úplně obrátily. Zájem nemá on o Vás, ale vy o něj a podle toho musí tento telefonát probíhat. Snažte se, protože druhou šanci Vám nikdo z uchazečů nedá. Na, říkejme tomu VERBOVACÍ POHOVOR, je vhodné se připravit předem a pokud takový telefonát neabsolvujete často, tak ani napsaná osnova není od věci.

OSOBNÍ POHOVOR – KOLO DRUHÉ
Pokud tento telefonát dopadne dobře, tak úspěch ještě není zaručený a případnou schůzku na osobní pohovor je vhodné navrhnout v co nejbližším termínu. Zpravidla to bývá do 2 – 4 dnů. Pravidlem je, že čím je tato doba delší, tím spíše o uchazeče přijdete a on skončí u někoho jiného.

MOŽNÁ PŘIJDE I UCHAZEČ – KOLO TŘETÍ
V den domluveného pohovoru, není od věci si SMS zprávou naplánovaný pohovor potvrdit. Bohužel ve více než 60% případů se stává, že v napevno domluvený termín se nikdo nedostaví a telefon nebere. Pokud připomenutí pohovoru necháte na poslední chvíli, tak se opět ve více než 70% stane, že se nikdo nedostaví, na Vaši SMS zprávu neodpoví a ani Vám nezvedne telefon. A v ten moment začíná Vaše hledání i celé výše popsané martyrium znovu!!! Podat inzerát, čekat a doufat, telefonovat, podbízet se a opět čekat a doufat.

JEŠTĚ NENÍ VYHRÁNO – KOLO ČTVRTÉ
Našel se vhodný nebo v dnešní době i „dostačující“ uchazeč, akceptoval Vaši nabídku, v den pohovoru Vám vzal telefon nebo reagoval na zprávu,  dostavil se na pohovor (velké HURÁ), na kterém jste si ve finále domluvili 2-3 dny na rozmyšlenou (hned to nevezme nikdo, mají přeci 3-5 dalších nabídek). Následuje telefon a vy se opět modlíte, aby ho někdo na druhé straně vzal a měl stále zájem o Vaši nabídku. V tento moment opět přichází cca 50-70% úmrtnost v podobě nebrání telefonu, v lepším případě výmluvy s výhodnější nabídkou . . . a nebo máte štěstí jako HROM a domluvíte se na konkrétním termínu nástupu.

NEPODLÉHEJTE EUFORII, POŘÁD TO NENÍ JISTÉ – KOLO PÁTÉ
V den nástupu napnutě čekáte na uchazeče a doufáte že zrovna ten Váš bude o trochu slušnější než to co odpadlo. Pokud uchazeč nepřijde nejpozději do 10 minut, po domluveném termínu pak je Vám asi jasné, že to padlo a Vám nezbývá než si to dát znovu, a doufat že tentokrát to vyjde. Pokud se uchazeč dostaví, začne pracovat a po týdnu neodpadne, pak nám nezbývá než, Vám poblahopřát, protože to klaplo (2x velké HURÁ) .

NEVĚŠTE HLAVU – KOLO STODVACÁTÉPÁTÉ

Pokud si to párkrát vyzkoušíte a dojdete k tomu, že Váš čas ani energie není zadarmo a neúspěšná inzerce také něco stojí, pak se tomu všemu vyhnete pouze tak, že své náborové starosti přenecháte někomu jinému. V tento moment se klienti obrací na naši firmu, které pouze specifikují hledanou pozici a naše práce začíná. Naše personalistky požadované zaměstnance AKTIVNĚ (na tomhle slově si hodně zakládáme) hledají po dobu 4 – 8 týdnů, a pokud na pracovním trhu aktuálně jsou, tak je najdou. Při našem hledání moc nepoužíváme klasickou inzerci, protože to nemá smysl a už i Vám je to asi jasné. Hledáme v externích i interních databázích,  v životopisech, na sociálních sítích a dalších zdrojích které nám umožňují hledat efektivněji a oslovit i aktuálně zaměstnané odborníky, kteří v klasické inzerci zrovna nehledají. O výsledcích našeho hledání dostáváte každý týden report s aktuálními a předvybranými uchazeči a naše doporučení / jejich zhodnocení. Dostupné uchazeče dostáváte již na konci prvního týdne Vaší kampaně a kolik si jich zaměstnáte, je pouze na Vás.

Touto cestou bych chtěl zároveň poděkovat našim personalistkám, které mají dostatek odvahy a psychické energie, aby výše popsané dobrodružství podstupovali den co den.

NEJČASTĚJŠÍ POŽADAVKY ZAMĚSTNANCŮ

Dnes dělá většině uchazečů velký problém za pracovní nabídkou/místem, která je i o 20-30% výhodnější, dojíždět déle než 25-30 minut. Další hodně řešenou věcí je pracovní doba vs. volný čas, neochota k práci přesčas a mnohdy ničím nepodložené požadavky na home-office. Dvakrát přemrštěná částka při dotazu na mzdovou představu, je již pouze vtipnou vložkou celého procesu.


NEJČASTĚJŠÍ REAKCE NA TELEFON BĚHEM POHOVOROVÉHO KOLEČKA …

1. Telefon zvoní, ale nikdo ho nebere. Asi to nepochopíte, ale je to úplně běžná praxe v cca 65% případů.
2. Za uplynulé 2 dny jsem dostal výhodnější nabídku a již jsem nastoupil jinde . . .  cca 25%
3. Mám Covid, celé to padá . . . cca 5%

Výše popsané chování není výsadou uchazečů na nižší pozice (ty dělnické), ale dnes začíná být bohužel standardem i u vyšších pozic (uchazeči s vyšším vzděláním).

A pokud máte pocit že zažíváte „Syndrom vařící se žáby“, pak jste správně pochopili aktuální chování většiny uchazečů.

Na závěr našeho článku Vám přejeme hodně štěstí při hledání, ať je to formou podávání inzerátů nebo prostřednictvím naší služby.

Robert Lazna  –  4PERSON v.o.s.



Zavřítt
Podpora

    Odesláním souhlasím se zpracováním osobních údajů

    Zavřítt

    Spojte se s námi a využijte naše zkušenosti při hledání nových lidí

    Začněte

    Zavřítt